Entreprenör, student, förebild, bloggerska, författare, tidningsredaktör, kläddesigner och framförallt: ett varumärke. Hon inspirerar och upprör, beundras och förlöjligas. Oavsett vilket sida i debatten man tar så kan man med all säkerhet påstå att varumärket Blondinbella väcker känslor. Bakom det blonda håret och de höga klackarna finns en 20-årig tjej som skapat ett helt imperium baserat på sitt bloggande. Genom noggrant uttänkt profilering har hon skapat sig en image som får högstadietjejer att vilja bli som henne och företagsmän och kvinnor att vilja investera i henne. Hon lyckas med balansgången att debattera både ytlighet som lyxkonsumtion och allvarligare ämnen som politik utan att förlora sin trovärdighet, detta på grund av att varumärket Blondinbella lyckats med konsten att kombinera dessa ytterligheter till en självklarhet. I många fall måste företag välja antingen eller för att skapa sig en stark positionering. Vill vi ses som seriösa eller roliga? Vill vi fokusera på ytlighet eller intelligens och prestanda? Anser ni att Blondinbella klarar balansgången lika bra som jag anser henne göra?Ska klicka hem boken Mediababe: Nio steg till framgång med hjälp av media av Jacqueline Kothbauer så fort inlägget här är klart. Boken baseras på intervjuer med tio kvinnor som alla arbetar inom media. Blondinbella, Blossom Tainton och åtta andra framstående mediakvinnor delar i boken med sig av tips på hur du kan skapa dig ett personligt varumärke och hur du genom media kan bygga relationer med din publik. Recension kommer så fort boken landat i brevlådan och jag tagit mig igenom de 219 sidorna!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar