Välkommen till en blogg som inspireras och fascineras av varumärken, deras marknadsföring, ansiktena bakom och dess konsumenter.
fredag 26 augusti 2011
IKEA - ett rent nöje
IKEA förknippas ofta med funktion, låga priser och enkelhet. Föga upphetsande adjektiv om du frågar mig. Men, om man ska tro majoriteten av svenska kvinnor så åker man numera till IKEA även för nöjets skull. Kairos Future lanserade i dagarna sin rapport "Nöjesplånboken- den svenska nöjeskonsumtionen 2011" som kartlade 2200 svenskars nöjeskonsumtion. I rapporten konstateras det att var fjärde krona som svenska hushåll tjänar går till nöje. Viktigt att notera enligt rapporten är att definitionen av nöje är högst subjektiv. Faktum kvarstår att för en knapp majoritet av svenskorna (51%) anses alltså besöket på IKEA göras i rent nöjessyfte.
Och visst finner vi ett visst nöje i att avsätta en söndagseftermiddag för ett IKEA-besök. Egentligen behöver vi ingenting, men, öppettiderna är bra, du parkerar gratis och de olika visningsrummen ger massvis med inspiration. Produkter och atmosfär inbjuder till fantasier om renoveringsprojekt och drömhem, att provsitta soffor och skratta åt garderobsnamn är alltid kul. Du får med dig ett helt gäng miniblyertspennor hem (gratis!), barnen kan lämnas för passning och du och din partner kan avnjuta kaffe och kaka för två för under en tjugolapp.
Varumärket IKEA som förut varit starkt förknippat med funktionalitet och enkelhet har utvecklats till att bli en del av upplevelse- och nöjesindustrin. Magnus Kempe som var projektledare för rapporten "Nöjesplånboken" säger i en artikel i Sydsvenskan (110825) att den viktigaste trenden som går att utläsa från rapporten är att skiljelinjen mellan nöjeskonsumtion och alla annan konsumtion blir alltmer diffus. Konsumenter förväntar sig i allt högre grad att det ska finnas en nöjesaspekt i allt fler former av konsumtion. Det kvittar om varumärket säljer vitvaror eller erbjuder revisionstjänster, varumärken måste anpassa sig efter svenska konsumenters ökade sug efter nöjesupplevelser.
Fyller ni i namn och e-mail på den här länken får ni tillgång till hela publikationen. 58 sidor superintressant läsning utlovas.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar