Världens största och troligtvis mest kända cafékedja kommer under nästkommande år öppna upp sina två första caféer i Sverige (ett café finns redan på Arlanda men är endast tillgängligt för resenärer). Malmös och Göteborgs centralstationer kommer få äran att servera svenska kunder Caramel Brulée Frappuccino och Peppermint White Chocolate Mocha.
Amerikanska cafékedjan Starbucks har 15,000 butiker i 50 länder världen över. Kedjan använder sig ofta av en relativt aggressiv etableringsstrategi då de lanserar sig i nya länder. Johan Anselmsson som är professor i marknadsföring vid Lunds universitet förutspår i en intervju med dagens City Lund att det kommer finnas minst fem stycken Starbucks i Malmö inom fem år.
Då jag visste en del om Starbucks etableringsstrategi blev jag förvånad när jag under min utbytestermin i Kanada knappt såg ett enda Starbucks, cafékedjan Tim Hortons fanns däremot i varje gathörn. Jag undrade hur det kom sig att världens största kaffekedja, med enorma resurser att tillgå, inte haft större framgångar i Kanada, som trots allt är USAs grannland. Länderna delar samma språk och har i mångt och mycket samma kultur. Det fanns enligt mig så få etableringshinder att jag inte förstod hur avsaknaden av Starbucks kunde vara så påtaglig i Kanada. Mitt grubblande fick mig att under en föreläsning i International Business ta upp ämnet med vår fantastiskt kunniga sydkoreanska Professor Oh.
Tim Hortons är marknadsledande i Kanada och har en stark kanadensisk prägel då grundaren Tim Horton, på sin tid, var en omtyckt hockeyspelare för Toronto Maple Leafs. Starbucks, å andra sidan, startade i Seattle och har etablerat sig som marknadsledande på den amerikanska marknaden. Professor Oh förklarade vidare att de båda varumärkena är så starkt etablerade på sina respektive hemmamarknader att det skulle kosta en förmögenhet för rivalen från grannlandet att utmana för att vinna marknadsandelar. Både Starbucks och Tim Hortons har därför bestämt sig för att endast öppna ett mindre antal caféer på andra sidan gränsen. På detta sätt har de inrättat en närvaro på konkurrentens marknad, utan att behöva ta på sig spenderarbyxorna. Denna strategi möjliggör även en snabb motattack om rivalen bestämmer sig för att öka marknadsandelarna på den egna marknaden. Om Starbucks skulle ta sig an utmaningen att utöka sin närvaro i Kanada skulle Tim Horton göra exakt detsamma på den amerikanska marknaden. Det skulle troligtvis bli ett spel där ingen kan vinna då motparten ständigt kommer ge tillbaka med samma medel.
Tack Professor Oh!

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar