Att klädkedjor börjat samarbeta med kända designers är inget nytt. BikBok har gått samman med den unga designern Whitney Port som gjorde sig känd under MTVs reality serie The City och H&M har gjort flertalet designersamarbeten med bland annat stora namn som Karl Lagerfeldt och Sonia Rykiel. Vad är det som gör att de dyra och exklusiva designervarumärkena genomför samarbete med budgetkedjor? På hyllorna i lågpriskedjorna blir designerkläder helt plötsligt tillgängliga för vanliga Svenssons. Lättillgänglighet är väl det sista exklusiva varumärken vill associera sig med? De som kämpat i årtionden för att bygga upp varumärken på grundpelarna exklusivitet och raritet. Vad har hänt?
Jag anser att en stor del av förklaringen ligger i framväxten av fenomenet som idag är en integrerad del av vår vardag: internet. Grundtanken med internet är att allt görs tillgängligt för alla. I och med internets enorma genomslag har inget varumärke råd att avstå lansering på nätet. Lyxvarumärkena har alltså varit tvungna att anpassa sig till den nya eran där allt ska vara tillgängligt för alla och där access är av yttersta vikt.
Genom att anpassa varumärket till den nya fundamentala principen om tillgänglighet, genom bland annat samarbete med lågpriskedjor, så kan företagen tillskansa sig goodwill och starkt ökad varumärkeskännedom samtidigt som de slipper göra avkall på exklusiviteten för varorna som fortfarande går under det egna namnet. Smart? Eller tappar företagen sin exklusiva image genom att samarbeta med lågpriskedjorna?

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar